Aktualności
2020/2021
Informujemy, że wnioski
rodziców o przyjęcie dzieci
do Oddziałów Przedszkolnych przy Szkole Podstawowej
im. Bolesława Prusa w Wólce Rokickiej
na rok szkolny 2021/2022
należy składać w terminie od 1 marca do 26 marca 2021 r.
Lista zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych dzieci zostanie podana do
wiadomości w dniu 2 kwietnia 2021 r. do godziny 15 00
Dyrektor Szkoły
informuje, że zgodnie z decyzją MEN od poniedziałku, 18 stycznia br. uczniowie klas I-III szkół podstawowych,
wracają do nauki stacjonarnej w ścisłym reżimie sanitarnym. Dla nich będzie
też dostępna świetlica szkolna.
Uczniowie klas IV-VIII
nadal będą się uczyć zdalnie zgodnie z zasadami obowiązującymi przed
feriami.
Dla klas ósmych istnieje
możliwość konsultacji indywidualnych lub w małych grupach.
O wszelkich szczegółach
i zmianach uczniowie i ich rodzice będą informowani na bieżąco poprzez dziennik
elektroniczny.


Ślubowania nadszedł czas
Uczniowie klasy I już od pierwszych dni
października systematycznie przygotowywali się do uroczystości pasowania na
ucznia. Wszyscy dzielnie i z radością uczyli się wierszy, piosenek oraz
improwizacji ruchowych. Gdy naszedł dzień pasowania, wszyscy z niecierpliwością
i przejęciem oczekiwali chwili, gdy będą mogli zaprezentować swoje umiejętności
wokalno – recytatorskie, wiedzę o Polsce oraz ruchu drogowym. Ich niecodzienny
wygląd dodawał powagi uroczystości, a birety na głowach były zwieńczeniem
galowego stroju.
Uroczystość rozpoczął Dyrektor Szkoły Bogdan Wójcik, który serdecznie
powitał bohaterów wydarzenia – pierwszoklasistów. Natomiast wychowawczyni klasy
- Pani Ewa Całka poprosiła o zaprezentowanie przez pierwszoklasistów umiejętności
wokalno – recytatorskich. Uczniowie na tle jesiennej scenerii wspaniale
odgrywali swoje role, rozwiązywali działania matematyczne, zagadki oraz
układali rozsypankę zdaniową z sylab.
Po
części artystycznej Wychowawczyni zwróciła się z zapytaniem do Dyrektora
Szkoły, czy uczniowie zasłużyli na to, aby stali się prawowitymi uczniami
Szkoły Podstawowej im. B. Prusa w Wólce Rokickiej. Pan Dyrektor
podkreślił, że znajomość symboli narodowych, ruchu drogowego, wierszy i piosenek
jest dowodem, że zasłużyli sobie, aby byli pasowani na uczniów naszej szkoły.
Następnie w podniosłej atmosferze pierwszoklasiści ślubowali: być dobrym
Polakiem, godnie reprezentować szkołę, a swym zachowaniem sprawiać radość
rodzicom i nauczycielom.
Po
złożeniu ślubowania Pan Dyrektor dokonał
symbolicznego pasowania na ucznia, a Wychowawczyni wręczyła pamiątkowe
dyplomy.
Rodzice również przyłączyli się do uroczystości, przygotowując
piękne upominki
książkowe oraz torciki z imionami i datą ślubowania. Mamy nadzieję, że
ten
dzień na długo pozostanie w ich pamięci, a słowa przyrzeczenia,
które składali, będą drogowskazem na długie szkolne lata.
E.C.
11 listopada – Dzień Niepodległości
Święto to przypada 11 listopada i jest rocznicą odzyskania
przez Polskę wolności po 123 latach zaborów. Każdy powinien wiedzieć, kiedy je
obchodzimy. Razem z najmłodszymi uczniami mogliśmy na nowo przeżyć naszą
historię i przypomnieć sobie, jak trudne chwilema za sobą nasza ojczyzna.
Zajęcia rozpoczęliśmy
rozmową o tym, czym jest niepodległość, jak należycie powinniśmy szanować
symbole narodowe, kim jest prezydent Polski, a także wspomnieliśmy o polskich bohaterach.
Z tej
okazji wybraliśmy sięna plac przed szkołą, gdzie znajduje się „DĄB PAMIĘCI”,
abyzapalić znicz przy kamieniu z pamiątkową tablicą,poświęconą podporucznikowi
rezerwy Stanisławowi Kazimierzowi Leszczyńskiemu.Naszej uwadze nie umknęły
również flagi, które zostały rozwieszone przed szkołą oraz przyznajdujących się
nieopodal szkoły domach.
Warto uczcić ten dzień razem z dzieckiem. Przy okazji już od najmłodszych
lat można kształtować szacunek dla ojczyzny i patriotyzm.
Jowita Słowik

Dzisiaj wielka jest rocznica -
Jedenasty Listopada!
Tym, co zmarli za Ojczyznę,
hołd wdzięczności Polska składa.
Im to, bowiem zawdzięczamy
wolność - polską mowę w szkole,
to, że tylko z ksiąg historii
poznajemy dziś niewolę.
Uroczyście biją dzwony,
w mieście flagi rozwinięto...
i me serce się raduje,
że obchodzę Polski święto.
Ludwik Wiszniewski „Jedenasty Listopada"
Dyrektor Szkoły
informuje, że zgodnie z decyzją rządu,uczniowie klas I-III przechodzą na naukę
zdalną oraz przedłużone zostaje zawieszenie zajęć stacjonarnych w kl. IV-VIIIdo
29 listopada. Funkcjonowanie oddziałów przedszkolnych pozostaje bez zmian. O wszelkich
szczegółach i zmianach uczniowie i ich rodzice będą informowani na bieżąco
poprzez dziennik elektroniczny.
Ze względu na problemy techniczne, nie jest możliwe korzystanie z dziennika
elektronicznego za pomocą nowej aplikacji telefonicznej. W związku z tym
prosimy o logowanie się na dziennik poprzez stronę szkoły www.spwr.pl na której umieszczona
jest zakładka „dziennik elektroniczny”.
W związku z zaleceniami MEN dotyczącymi opracowania
informacji dla rodziców - jak
organizować dzieciom warunki do nauki w domu , jak dziecko motywować i wspierać
do systematycznego uczenia się oraz jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci -
przesyłamy Państwu krótkie opracowanie.
INFORMACJA
DLA RODZICÓW
I.
Jak zorganizować dzieciom warunki
do nauki w domu.
1.
Zanim dziecko zasiądzie do nauki, warto
zadbać, by nic go nie rozpraszało: wyłączyć telewizor, radio, zamknąć drzwi do
pokoju, sprawdzić czy nie dochodzą z innych pomieszczeń np. odgłosy świetnie
bawiącego się rodzeństwa. W pobliżu nie powinno być np. komputera czy ulubionej
zabawki. Im mniej będzie dookoła rozpraszających bodźców, tym lepiej. Pamiętaj
w pomieszczeniu w którym dziecko się uczy powinna panować CISZA.
2.
Zadbaj by dziecko miało swój kącik do
nauki, najlepiej z własnym biurkiem i krzesłem przystosowanym do wzrostu
dziecka.
3.
Ważne jest też by światło padało z lewej
strony gdy dziecko jest praworęczne a z prawej gdy dziecko jest leworęczne.
4.
Oświetlenie elektryczne nie może być
zbyt słabe, nie może też być zbyt jaskrawe.
5.
Na biurku powinien panować porządek,
znajdować się na nim powinny tylko rzeczy aktualnie potrzebne do nauki.
6.
W pokoju nie może być duszno ani zbyt
gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 – 21 stopni Celsjusza.
7.
Nie spodziewaj się, że dziecko będzie uczyć
się dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie.
Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15-minutowe
przerwy np. na zrobienie herbaty czy inną mało absorbującą aktywność – pamiętaj
nie może to być nic od czego będzie je trudno oderwać. Dzieci osiągają dojrzałość szkolną (a co za
tym idzie umiejętność koncentracji) w różnym czasie. Niektóre siedmio-,
ośmiolatki potrafią godzinami rysować czy budować z klocków, a dla innych to
zadanie ponad siły.
8.
Jeśli dziecko uczy się, nie przeszkadzaj
mu. Nie pozwól też, by robiło to rodzeństwo.
9.
Na atmosferę do nauki wpływa ilość
książek w domu oraz nastawienie rodziców do szkoły i edukacji. Im bardziej
RODZICE wspierają dziecko w nauce, tym lepsza jest atmosfera do uczenia się.
10.
Bądź gotowy do pomocy, jeśli dziecko cię
potrzebuje. Nie naciskaj jednak, jeśli o to nie prosi. Czasem lepiej je
zostawić, by rozwiązało problem samo. Nie jest jednak dobrze, jak dziecko ma
poczucie że jest ze swoimi szkolnymi problemami samo.
11.
Gdy dziecko uczy się, dyskretnie
sprawdzaj, czy rzeczywiście to robi.
12.
Sprawdzaj czy dziecko odrobiło wszystko
co było zadane, sprawdź też czy zadania wykonane są prawidłowo.
13.
Nigdy nie zapominajmy o jeszcze
jednym potężnym narzędziu. Pochwała za odrobione lekcje skutecznie dodaje
dziecku skrzydeł.
II.
Jak motywować i wspierać dzieci do
systematycznego uczenia się poza szkołą.
Nie wszystkie dzieci
chętnie zabierają się do nauki. Wiele zwleka z odrabianiem lekcji, odkłada
szkolne obowiązki na później, z niezadowoleniem siada do książek. Rodzice
często zastanawiają się, w jaki sposób zachęcić dziecko do nauki. Uciekają się
przy tym do najróżniejszych metod: moralizują (,,Ja w twoim wieku…”), straszą
(,,Do niczego w życiu nie dojdziesz”), obiecują drogie prezenty, płacą za dobre
oceny. Metody te często okazują się jednak na dłuższą metę nieskuteczne. Co
więc zrobić, aby nauka przestała być dla dziecka uciążliwym obowiązkiem i stała
się dla niego przyjemniejsza?
Każde dziecko jest inne
i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do
nauki, ale jest kilka uniwersalnych sposobów.
1.
To, co pomaga dziecku zmobilizować się
do pracy, to dobra organizacja czasu nauki. Bardzo ważny jest stabilny
harmonogram. Najlepiej, aby uczyło się o stałej porze (najlepiej rano), w
miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i
nic go nie rozprasza.
2.
Ważna jest systematyczność.
Czasem dziecko po prostu nie wie, w jaki sposób zabrać się do pracy. Kiedy
trzeba przygotować się do sprawdzianu, nauczyć na pamięć wiersza, napisać
wypracowanie i rozwiązać kilka zadań z matematyki, wówczas naprawdę można się
pogubić i zniechęcić. Podpowiedzmy dziecku, co może zrobić, aby wykorzystać
czas przeznaczany na naukę w sposób jak najbardziej efektywny.
W
systematycznej nauce znaczącą rolę odgrywają również rodzice. Są dla dziecka
przykładem i wsparciem, ale powinni je teżsystematycznie kontrolować.
3.
Duży wpływ na motywację ma także pozytywna
ocena rezultatów pracy. Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane.
Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby
chwalić je nawet za drobne postępy. Nie stawiajmy dziecku zbyt wygórowanych
wymagań, swoje oczekiwania dostosujmy do jego możliwości. Dzieci różnią się
między sobą pod względem zdolności do nauki, więc nie każdy uczeń może mieć
same piątki. Warto doceniać nie tylko końcowy efekt pracy, ale również sam fakt
przystąpienia do niej, wysiłek wkładany w proces uczenia się. Jest to
szczególnie ważne w przypadku słabszych uczniów, którzy często pomimo dużego
nakładu pracy i czasu osiągają nie zawsze zadowalające efekty. Jeśli rodzice
będą skupiać uwagę jedynie na niepowodzeniach dziecka, wówczas szybko straci
ono chęć do nauki. Najlepszy efekt da pochwała konkretna, wskazująca na
pozytywne działanie, a nie pochwała dziecka jako takiego np. „Świetnie
obliczyłaś to zadanie z matematyki”, „Znalazłaś bardzo dobrą drogę do
rozwiązania tego zadania”, „Fantastycznie narysowałaś to drzewo”, zamiast zdań
typu: „Jak zawsze jesteś dobra z matematyki”, czy też „Masz niezłe zdolności
plastyczne”. Poza tym od czasu do czasu potrzebna jest też nagroda.
4.
W nauce warto stosować różnego rodzaju techniki
ułatwiające zapamiętywanie.
·
Notatki z wykorzystaniem różnych
kolorów, podkreśleń i zabawnych rysunków,
·
bazowanie na skojarzeniach, robienie wykresów,
map myśli.Najtrudniejszy materiał możesz łatwiej przyswoić dzięki kojarzeniu
wiadomości z obrazami np. z fizyki – pojęcie “ciepłe powietrze jest lżejsze niż
zimne” należy powiązać z balonem, który napompowany takim powietrzem leci w
górę.
·
Wszelkiego rodzaju fiszki, czyli słowa
klucze i hasła w książkach, na tablicy, ścianie, biurku.
To wszystko może pomóc dziecku lepiej i
bardziej trwale opanować materiał.
5.
Każdy uczeń w jakimś momencie swojej
kariery szkolnej zadaje sobie pytanie: ,,Po co właściwie tego wszystkiego się
uczę?”. Pomóżmy więc dziecku dostrzec korzyści, jakie może odnieść z
posiadanej wiedzy, pokażmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną
rzeczywistością i jak wykorzystać ją w praktyce np. dziecko w szkole uczyło
obliczać się pole prostokąta, więc zapytajmy je czy mogłoby Wam pomóc policzyć
ile metrów wykładziny, parkietu muszą Państwo kupić do danego pokoju, gdyż w
niedługim czasie mają Państwo zamiar położyć nową wykładzinę. Dzieci stawiające
sobie za cel zdobycie wiedzy lepiej się uczą, czerpią większą przyjemność z
nauki. Tutaj wsparcie rodziców i dawanie przykładu własnym postępowaniem jest
niezastąpione. Już samo okazanie zainteresowania może zdziałać bardzo wiele.
Zachęcajmy dziecko do rozmów, do myślenia, do wyrażania własnych opinii.
Rozbudzajmy w nim zainteresowanie otaczającym światem. Pokażmy mu, że nauka
naprawdę może być interesująca i przyjemna.
6.
Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu
lekcji. To bardzo ważne. Kiedy prosi o pomoc, nie podawajmy
mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadźmy, udzielmy wskazówek,
wyjaśnijmy wątpliwości. Zachęćmy ucznia do samodzielności. Samodzielnie
rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim
również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami. Jest to
szczególnie ważne, ponieważ uczeń posiadający wiarę w swoje siły nie zraża się
niepowodzeniami, a stawiane przed nim zadania traktuje nie jak uciążliwe
obowiązki, ale jak przyjemne wyzwanie, któremu jest w stanie sprostać.
7.
Podsumowując, jeśli chcesz pomóc dziecku
zwiększyć motywację do nauki:
·
podkreślaj znaczenie nauki w życiu
człowieka,
·
doceniaj pracę i samodzielność,
·
dostrzegaj osiągnięcia dziecka,
·
pomagaj, ale nie wyręczaj,
·
nie wyśmiewaj niepowodzeń, ale wskaż jak
można uczyć się na błędach,
·
nie stawiaj wymagań wobec dziecka ponad
jego możliwości,
·
pokazuj praktyczne zastosowania
informacji zdobytych w szkole,
·
wzbudzaj w dziecku zainteresowania
wieloma dziedzinami życia,
·
stwórz warunki do poszerzenia wiedzy i
doświadczeń dziecka,
·
pomagaj w rozwinięciu umiejętności
potrzebnych w nauce (czytanie, zapamiętywanie, notowanie, koncentracja uwagi i
inne),
·
wspieraj!
III.
Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.
1. Pamiętaj
o tym, aby zawsze korzystać z aktualnego programu antywirusowego – wybieraj
oprogramowania, które są sprawdzone. Warto również na bieżąco i regularnie
skanować komputer pod kątem wirusów i złośliwego oprogramowania.
2. Twórz
bezpieczne, skomplikowane hasła – nie wybieraj tych, które są łatwe do
odgadnięcia. Zadbaj o to, aby mieć inne hasło do każdego portalu i profilu –
dzięki temu nawet w sytuacji, kiedy Twoje hasło do jednego miejsca zostanie
wykradzione, inne hasła pozostaną bezpieczne. Warto również korzystać ze
specjalnych generatorów haseł, które pozwalają na stworzenie długich, bardzo
skomplikowanych haseł zabezpieczających.
3. Zwracaj
uwagę, czy witryna, z którą chcesz się połączyć, posiada certyfikat SSL –
dzięki temu zyskasz pewność, serwer, z którym się łączysz, jest tym właściwym,
a IP nie zostało podmienione. Dzięki certyfikatom SSL internetowe transakcje są
o wiele bardziej bezpieczne – na przykład w sklepach internetowych.
4. Nie
podawaj w Internecie żadnych prywatnych danych – unikaj wszelkich serwisów, wymagających podania numeru PESEL,
adresu, nazwiska czy numeru telefonu.
5. Unikaj
pobierania plików z niepewnych źródeł.
6. Nie
otwieraj podejrzanych wiadomości e-mail, nie pobieraj załączonych w nich plików
oraz nie wchodź na strony z linków w takich wiadomościach – mogą one zawierać
złośliwe oprogramowanie.
7. Unikaj
nawiązywania relacji z osobami, których nie znasz – jeśli ktoś obcy zaprasza
Cię do znajomych na portalu społecznościowym, bezpieczniej będzie odrzucić
takie zaproszenie.
8. Dwukrotnie
przemyśl, zanim pozwolisz aplikacji na uzyskanie dostępu do Twojej lokalizacji
czy treści w telefonie. Ta sama zasada dotyczy korzystania ze stron
internetowych – nie klikaj “Akceptuję” czy “Potwierdzam” za każdym razem, kiedy
chcesz jak najszybciej dostać się na witrynę internetową. W ten sposób
udzielasz zezwoleń na dostęp do wielu informacji – warto najpierw zapoznać się
z regulaminem i dokładnie sprawdzi, co akceptujesz.
INFORMACJA O SPOSOBIE I TRYBIE REALIZACJI ZADAŃ SZKOŁY
W OKRESIE CZASOWEGO OGRANICZENIA
JEJ FUNKCJONOWANIA
1. Szkoła
w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania realizuje treści nauczania
możliwe do przekazania w nauczaniu na odległość i tylko te zawarte w podstawie
programowej. Nauczyciele dokonują modyfikacji planów nauczania, uwzględniając
warunki kształcenia na odległość.
2. Szkoła realizuje podstawę programową zgodnie z przyjętym tygodniowym
rozkładem zajęć obowiązkowych, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości
psychofizyczne dzieci
i uczniów.
3. Nauczyciele, realizując podstawę programową z poszczególnych przedmiotów,
łączą przemiennie kształcenie z użyciem monitorów i bez ich użycia.
4. Realizacja podstawy programowej odbywać się będzie poprzez:
a) dziennik elektroniczny ora aplikację Google Meet,
b) realizację zagadnień zawartych na www.epodreczniki,
c) przesyłanie mailem kart pracy,
d) przesyłanie mailem notatek oraz zadań do wykonania w podręczniku i zeszycie
ćwiczeń dla uczniów,
e) przesyłanie adresów stron www. oraz linków do filmów, audycji zawierających
treści z poszczególnych przedmiotów,
f) wykonywanie zadań na platformie moodle,
g) udzielanie wyjaśnień uczniom i rodzicom poprzez telefon,
h) przesyłanie mailem instrukcji, propozycji zadań i wskazówek dla rodziców.
5. Postępy dzieci i uczniów nauczyciele będą monitorować poprzez śledzenie ich
aktywności na e-dzienniku, aplikacji Google Meet, www.epodreczniki, sprawdzanie
i ocenianie odesłanych uzupełnionych kart pracy, przesyłanych zdjęć wykonanych
zadań i filmów.
6. Obecność uczniów na zajęciach będzie odnotowywana w e-dzienniku na podstawie
jego aktywności.
7. Oceny postępów uczniów będą zamieszczane w e-dzienniku.
8. Dokumentowanie realizacji zadań szkoły odbywać się będzie w e-dzienniku.
9. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicowi możliwość telefonicznej lub
za pomocą poczty mailowej konsultacji z nauczycielami i dyrektorem szkoły. W
wyjątkowej sytuacji dopuszczalny jest kontakt osobisty.
Zasady bezpieczeństwa w
sieci
1. Pamiętaj
o tym, aby zawsze korzystać z aktualnego programu antywirusowego – wybieraj
oprogramowania, które są sprawdzone. Warto również na bieżąco i regularnie
skanować komputer pod kątem wirusów i złośliwego oprogramowania.
2. Twórz
bezpieczne, skomplikowane hasła – nie wybieraj tych, które są łatwe do
odgadnięcia. Zadbaj o to, aby mieć inne hasło do każdego portalu i profilu –
dzięki temu nawet w sytuacji, kiedy Twoje hasło do jednego miejsca zostanie
wykradzione, inne hasła pozostaną bezpieczne. Warto również korzystać ze
specjalnych generatorów haseł, które pozwalają na stworzenie długich, bardzo
skomplikowanych haseł zabezpieczających.
3. Zwracaj
uwagę, czy witryna, z którą chcesz się połączyć, posiada certyfikat SSL –
dzięki temu zyskasz pewność, serwer, z którym się łączysz, jest tym właściwym,
a IP nie zostało podmienione. Dzięki certyfikatom SSL internetowe transakcje są
o wiele bardziej bezpieczne – na przykład w sklepach internetowych.
4. Nie
podawaj w Internecie żadnych prywatnych danych – unikaj wszelkich serwisów, wymagających podania numeru PESEL,
adresu, nazwiska czy numeru telefonu.
5. Unikaj
pobierania plików z niepewnych źródeł.
6. Nie
otwieraj podejrzanych wiadomości e-mail, nie pobieraj załączonych w nich plików
oraz nie wchodź na strony z linków w takich wiadomościach – mogą one zawierać
złośliwe oprogramowanie.
7. Unikaj
nawiązywania relacji z osobami, których nie znasz – jeśli ktoś obcy zaprasza
Cię do znajomych na portalu społecznościowym, bezpieczniej będzie odrzucić takie
zaproszenie.
8. Dwukrotnie
przemyśl, zanim pozwolisz aplikacji na uzyskanie dostępu do Twojej lokalizacji
czy treści w telefonie. Ta sama zasada dotyczy korzystania ze stron
internetowych – nie klikaj “Akceptuję” czy “Potwierdzam” za każdym razem, kiedy
chcesz jak najszybciej dostać się na witrynę internetową. W ten sposób
udzielasz zezwoleń na dostęp do wielu informacji – warto najpierw zapoznać się
z regulaminem i dokładnie sprawdzi, co akceptujesz.
Dyrektor Szkoły
informuje, że zgodnie z decyzją rządu, od 24 października do 8 listopada
uczniowie klas IV-VIII będą uczyć się w formie zdalnej. Natomiast nauka dla
dzieci w przedszkolach i uczniów klas I-III pozostaje bez zmian. O wszelkich
szczegółach i zmianach uczniowie i ich rodzice będą informowani na bieżąco
poprzez dziennik elektroniczny.
DZIEŃ
EDUKACJI NARODOWEJ

Zgodnie z
coroczną tradycją 13.10.2020 roku w naszej szkole odbyła się akademia z okazji
Dnia Edukacji Narodowej.
O 11.40 wszyscy uczniowie, nauczyciele i
pracownicy szkoły zebrali się w naszej sali gimnastycznej. Pan Dyrektor Bogdan
Wójcik podziękował za pracę radzie pedagogicznej oraz pracownikom obsługi i
administracji, a także wręczyłNagrody Dyrektora. Głos zabrała również
Przewodnicząca Rady Rodziców, p. Edyta Mazurek, która w ciepłych słowach
złożyła wszystkim pracownikom szkoły, a także uczniom, serdeczne życzenia. Następnie
wiceprzewodnicząca Samorządu Uczniowskiego wygłosiła przemówienie, w którym w
imieniu uczniów podziękowała za troskę oraz serce wkładane w naszą naukę,
wychowanie i bezpieczeństwo.
Na zakończenie odbyła się krótka
część artystyczna przygotowana przez Panią Agnieszkę Chudziak. Uczniowie klas IV-VIII
wykonali utwory muzyczne, związane z Dniem Edukacji Narodowej, wyrecytowali
wiersze oraz złożyli życzenia w bardzo ciekawy i kreatywny pomysł. Polegał on
na odczytywaniu w kolejności alfabetycznej fragmentów życzeń. Wielką atrakcją
były samodzielnie ułożone przez uczniów piosenki na temat lekcji, odbywających
się w naszej szkole.
Występ uczniów wszystkim się bardzo
spodobał!
Przygotowały
Paulina Caban
Dorota Wójcik
Święto
Pieczonego Ziemniaka
W
dniu 07.10.2020r. uczniowie klasy I i II pod opieką pań: Ewy Całki i Katarzyny Kosik
mieli możliwość uczestniczenia w Święcie Pieczonego Ziemniaka, do którego
przygotowywali się od kilku dni. Pogoda tego dnia była wprost wymarzona, a
miejsce na ognisko z chęcią udostępnili najbliżsi sąsiedzi naszej szkoły-
państwo Mazurkowie.
Już na początku spotkania dzieci
dowiedziały się, jakiego tworzywa przyrodniczego można użyć, aby profesjonalnie
przygotować ognisko. Potem nastąpiła
długo oczekiwana chwila pojawienia się języków ognia i słychać było wypowiadany
przez dzieci okrzyk: „Jedną zapałką, jedną zapałką…..”. Znalazła się też grupa
dzieci, która z wielkim zaangażowaniem zbierała chrust. Najwięcej jednak frajdy
i radości sprawiły dzieciom ziemniaczane konkurencje.
Wszyscy
mogli wykazać się doskonałą sprawnością w przenoszeniu ziemniaka na łyżce czy turlaniu
ziemniaka kijem do hokeja. Pobyt na świeżym powietrzu sprawił, że apetyty z
każdą minutą dawały o sobie znać, a pieczone ziemniaki i kiełbaski smakowały
wybornie. Radości dzieci nie było końca. Umorusane, ale szczęśliwe wróciły do
szkoły, mówiąc: „Taki dzień, to najszczęśliwszy dzień w moim życiu”.
Dziękujemy serdecznie rodzicom, którzy
przyczynili się do bardzo dobrej organizacji ogniska, przygotowując wszystkie
niezbędne rzeczy.
Ewa Całka
OTRZĘSINY
Dnia 1.10.2020
r w naszej szkole odbyły się otrzęsiny klasy IV. Wszyscy uczniowie, wraz z wychowawczynią, p.
Agnieszką Poniatowską-Chudziak, brali udział w zadaniach i konkurencjach. Impreza,
ze względu na obecne warunki epidemiczne i reżim sanitarny, miała kameralny
charakter.
Całe otrzęsiny,
przygotowane przez najstarszych uczniów naszej szkoły, prowadziły uczennice
klasy VIII, Maja Sadurska oraz Oliwia Woźniak. W całej tej zabawie brali udział
także jurorzy: Natalia Wach, Dawid Caban oraz Julian Pieczywek. Wsparciem
technicznym w czasie przygotowania różnych konkurencji był Wojciech Wielgos.
Uczniowie klasy
IV wraz z wychowawczynią zostali podzieleni na cztery grupy (czerwona, niebieska,
żółta, zielona). Każda z grup miała do wykonania cztery konkurencje oraz
musiała rozwiązać quiz o naszej szkole.
Pierwsza
konkurencja pt. „Malarze” polegała na tym, że jedna osoba z każdej drużyny
dostawała kartkę, na której miała narysować panią wychowawczynię w czasie 1
minuty. Druga konkurencja nosiła tytuł „Taneczny Krok”. W tej konkurencji
trzeba było zatańczyć z miotłą. Trzecia konkurencja pt. „Śpiewaki” wymagała
wybrania jednej osoby z grupy do zaśpiewania tekstu piosenki do rytmu „Sto lat”. Do wylosowania były dwa fragmenty piosenki: „Przez
dwa oczy zielone” i „Miłość, miłość w Zakopanym”. Czwarta i zarazem ostatnia
konkurencja pt. „Mleczko” polegała na tym, że jedna osoba z każdej drużyny dostawała
miskę z mlekiem. Zadaniem było wypicie mleka jak kot, bez użycia rąk.
Ostatnim zadaniem dla czwartoklasistów
był quiz, składający się z 12 pytań, związanych z naszą
szkołą. Odpowiedzenie na jedno pytanie źle wiązało się z tym, że grupa dostanie
niedobre jedzenie. Jeżeli grupa odpowie na wszystkie pytania dobrze, dostaje smaczny
poczęstunek. Po zakończeniu quizu i zliczeniu punktów wszystkie grupy zasłużyły
na niedobre jedzenie.
Na sam koniec
Jurorzy ogłosili, że cała klasa IV spełniła wszystkie wymagania i została
przyjęta do grona starszaków. Mamy nadzieję, że wszyscy bawili się dobrze.
Maja Sadurska i Oliwia Woźniak

DZIEŃ CHŁOPAKA
Dzień Chłopaka to popularne wśród młodzieży
święto. W Polsce obchodzone jest 30 września. Razem z Dniem Mężczyzny jest
odpowiednikiem Dnia
Kobiet.
Coroczną tradycją naszej szkoły jest dyskoteka,
organizowana z tej okazji. Jednak w bieżącym roku szkolnym, w związku z
sytuacją epidemiczną, Dzień Chłopaka obchodziliśmy w gronie
klasowym. Były serdeczne życzenia, upominki oraz wspaniała zabawa.
SPRZĄTANIE ŚWIATA 2020

Dnia 18.09.2020r. uczniowie z klas I-VIII, jak co
roku, brali udział w akcji Sprzątania Świata. Porządkowano tereny wsi
Rokitno oraz Wólki Rokickiej.
Wspaniała, słoneczna pogoda
sprzyjała uczestnikom akcji, było to nie tylko porządkowanie, ale także
przyjemny czas spaceru, spędzonego w gronie
rówieśników. Wyposażeni w worki oraz środki ochrony
osobistej uczniowie wraz z wychowawcami wyruszyli na wyznaczone trasy.
W porównaniu z ubiegłym rokiem zebrano nieco mniej śmieci, co
napawa nas optymizmem. Ten fakt świadczy o coraz większej świadomości
ekologicznej mieszkańców naszych wsi i budzi nadzieję na dłuższe
życie naszej planety.
Mamy nadzieję, że nadejdzie czas, gdy akcja będzie podsumowana słowami:
„To był przyjemny spacer. Nie znaleźliśmy żadnych
śmieci…”
Przygotowała
Dorota Wójcik
Akcja NARODOWE CZYTANIE
w naszej szkole
W dniu 11
września 2020 roku uczniowie klasy VIII wzięli udział w kolejnej odsłonie akcji
Narodowe Czytanie. Z tej okazji podczas specjalnej lekcji języka polskiego
przeczytali fragmenty "Balladyny” Juliusza Słowackiego.

Romantyczny
dramat został zaprezentowany z podziałem na role. Kwestie Balladyny odczytała
Oliwia Woźniak i Natalia Wach, rolę Aliny zaprezentowała Maja Sadurska, zaś
Matką była Nikola Krukowska. Wszyscy chłopcy zapoznali się z postacią Kirkora i
kolejno odczytywali jego słowa z dramatu Słowackiego. Dziewczęta zaprezentowały
się w specjalnie przygotowanych strojach, w których dominował symboliczne
kolory: biel – to postać Aliny, czerń – to charakterystyka starej Matki oraz
czerwień - symbolizuje zbrodnie popełnione przez Balladynę. W dekoracji klasy
nie zabrakło oczywiście malin, przyniesionych przez uczniów. Romantyczny
nastrój został podkreślony dzięki podkładowi muzycznemu, który towarzyszył
recytacji fragmentów dramatu.
Narodowe Czytanie to akcja organizowana
od 2012 roku pod patronatem Prezydenta Polski. Jej celem jest rozpropagowanie
czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, jak również zapoznanie wszystkich
Polaków z arcydziełami literatury polskiej. W latach poprzednich czytano między
innymi „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, „Quo vadis" oraz „Trylogię”
Henryka Sienkiewicza, „Lalkę” Bolesława Prusa. W ubiegłym roku lekturą
Narodowego Czytania były nowele polskie, napisane miedzy innymi prze Bolesława
Prusa, Elizę Orzeszkową i wybrane przez parę prezydencką.
Wspólna recytacja fragmentów „Balladyny” Juliusza
Słowackiego na pewno pozwoli uczniom klasy ósmej lepiej zapamiętać kwestie
wypowiadane przez bohaterów lektury obowiązkowej. Być może będą mieli okazję do
napisania wypracowania, w którym odniosą się do problemu winy i kary za
popełnione zbrodnie lub będę mogli scharakteryzować romantycznego bohatera.
Anna Kozak
Wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego
w Szkole Podstawowej im.
Bolesława Prusa
w Wólce Rokickiej
Szkolna Komisja
Wyborcza w składzie:
1.
Oliwia Woźniak
kl. VIII
przewodnicząca
2.
Maja Sadurska
kl. VIII
członek
3.
Wojciech Wielgos kl. VIII
członek
w
dniu 11.09.2020 r. roku
przeprowadziła wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego.
1.
|
Uprawnionych
do głosowania
|
138
|
2.
|
Wydano
kart
|
110
|
3.
|
Karty
niewykorzystane
|
26
|
4.
|
Liczba
kart wyjętych z urny
|
110
|
5.
|
Oddano
ważnych głosów
|
109
|
6.
|
Liczba
głosów nieważnych
|
1
|
Do Rady
Samorządu Uczniowskiego weszli następujący kandydaci:
1.
Leon Jakubczak
|
kl. VII-przewodniczący S.U.
|
2.
Paulina Caban
|
kl. VII- za-ca przewodniczącego
|
3.
Jakub Filanowski
|
kl. VII-sekretarz
|
4.
Aneta Mazurek
|
kl. VI-przew.kom.org.
|
5.
Amelia Woźniak
|
kl. VI-skarbnik
|
6.
Martyna Czubacka
|
kl. VI-przew.kom.Kultury
|
7.
Dorota Wójcik
|
kl. VII-przew.kom.nauki
|
8.
Julia Urban
|
kl. V-przew.kom.inform.
|
Aneta Turzańska
UROCZYSTE
ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO 2020/21
1 września w naszej
szkole odbyło się rozpoczęcie roku szkolnego 2020/21. Uczniowie po
sześciomiesięcznej przerwie znów przekroczyli progi szkoły. Uroczystość ta wyglądała zupełnie
inaczej, niż zwykle, z uwagi na aktualną sytuację epidemiologiczną i
bezpieczeństwo zebranych.
O godzinie 10.00 wszyscy zebrali się w
udekorowanej pięknymi, złotymi słonecznikami sali gimnastycznej. Tam, po uroczystym
wprowadzeniu pocztu sztandarowego, odśpiewaliśmy wspólnie hymn szkoły.
Następnie Pan Dyrektor, Bogdan Wójcik, powitał zebranych uczniów, rodziców oraz
nauczycieli i pracowników szkoły, a także przedstawił nowe zasady, dotyczące
przebywania w szkole. Zasady te są wyeksponowane w szkole na specjalnych
plakatach. Przewodnicząca Rady Rodziców, Pani Edyta Mazurek, życzyła wszystkim
owocnej nauki i wielu sukcesów. Po części oficjalnej udaliśmy się razem z
wychowawcami do swoich klas, gdzie zapoznaliśmy się z nowym planem lekcji i
zasadami BHP.
Wszystkim uczniom, nauczycielom i pracownikom szkoły życzymy,
aby ten rok przyniósł dużo radości i satysfakcji z wykonywanej pracy.
Przygotowały:
Paulina Caban
Dorota Wójcik
Rozpoczęcie roku
szkolnego 2020/2021
Dyrektor Szkoły
Podstawowej im. Bolesława Prusa w Wólce Rokickiej zaprasza na Uroczyste
Rozpoczęcie Roku Szkolnego 2020/2021, które odbędzie się we wtorek 1 września 2020 o godz. 10:00. Ze
względu na sytuację epidemiologiczną prosimy, by z dzieckiem przybywał tyko
jeden opiekun.
Spotykamy
się w następującym porządku:
-
godz. 10.00 inauguracja roku szkolnego w sali gimnastycznej;
-
godz. 10.30 spotkanie uczniów z wychowawcami klas:
Klasa
|
Nr sali
|
Wychowawca
|
Odział przedszkolny 3-4 latki
|
s. gimnastyczna
|
mgr Katarzyna Keller
|
Odział przedszkolny 4-5 latki
|
12
|
mgr Ewelina Marzęda
|
Klasa I
|
3
|
mgr Ewa Całka
|
Klasa II
|
4
|
mgr Katarzyna Kosik
|
Klasa III
|
2
|
mgr Maria Sikorska
|
Klasa IV
|
7
|
mgr Agnieszka Poniatowska –
Chudziak
|
Klasa V
|
5
|
mgr Ewa Budzyńska – Filipowicz
|
Klasa VI
|
8
|
mgr Małgorzata Liszewska
|
Klasa VII
|
6
|
mgr Anna Weremczuk
|
Klasa VIII
|
14
|
mgr Adam Wasak
|
Ze względu na pandemię przypominamy
o konieczności dezynfekcji rąk przed wejściem do placówki oraz posiadaniu
maseczki przez rodziców lub opiekunów.
* Ogólne informacje o funkcjonowaniu placówki znajdują się na stronie
internetowej szkoły. O szczegółowych wytycznych uczniowie i rodzice zostaną
poinformowani na spotkaniu z wychowawcą klasy.
Wspaniałe wyniki egzaminu ósmoklasistów
W związku z sytuacją epidemiczną egzamin
ósmoklasisty w roku szkolnym 2019/20 odbył się w późniejszym, niż planowano,
terminie. Uczniowie przez trzy dni pisali testy z języka polskiego, matematyki i
języka angielskiego. 31 lipca br. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
podała wyniki egzaminu ósmoklasisty. Zarówno nasi absolwenci, jak i
uczący ich nauczyciele mogą z całą pewnością cieszyć się z osiągniętych
rezultatów.
przedmiot
|
średnia szkoły
|
średnia
gminy
|
średnia
powiatu
|
średnia
województwa
|
średnia
kraju
|
średnia
uczniów mieszkających na wsi
|
j.
polski
|
80%
|
59%
|
57%
|
60%
|
59%
|
58%
|
matematyka
|
57%
|
47%
|
46%
|
46%
|
46%
|
44%
|
j.
angielski
|
52%
|
47%
|
49%
|
52%
|
54%
|
48%
|
Uczniowie, którzy
osiągnęli najlepsze wyniki
JĘZYK POLSKI
MATEMATYKA
JĘZYK
ANGIELSKI
INFORMACJA
Dyrektor Szkoły Podstawowej im.
Bolesława Prusa w
Wólce Rokickiej informuje, że w roku szkolnym 2020/2021 będzie funkcjonowała
świetlica szkolna. Szczegółowe godziny pracy oraz wnioski do pobrania dostępne
są w zakładce "Świetlica".
Rodzicu przyprowadzając dziecko do szkoły
przestrzegaj aktualnych zaleceń MEN,
MZ i GIS
Do
szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów chorobowych sugerujących
infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na
kwarantannie lub
w izolacji w warunkach domowych.
Uczniowie
mogą być przyprowadzani do szkoły i z niej odbierani przez opiekunów bez
objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych. W drodze do
i ze szkoły należy przestrzegać aktualnych przepisów prawa dotyczących
zachowania w przestrzeni publicznej.
Przy wejściu do budynku obowiązuje dezynfekowanie rąk zgodnie z instrukcją użycia środka dezynfekującego.
Opiekunowie odprowadzający dzieci mogą wchodzić do
przestrzeni wspólnej szkoły, zachowując zasady:
a)
1 opiekun z dzieckiem/dziećmi,
b)
dystansu od kolejnego opiekuna z dzieckiem/dziećmi min.
1,5 m,
c)
dystansu od pracowników szkoły min. 1,5 m,
d)
opiekunowie powinni przestrzegać obowiązujących przepisów
prawa związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli (m.in. stosować środki
ochronne: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk).
Jeżeli pracownik szkoły
zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych, w
tym w szczególności gorączkę, kaszel, zostanie on odizolowany w odrębnym pomieszczeniu,
a dyrektor niezwłocznie poinformuje rodziców/opiekunów o konieczności odebrania
ucznia ze szkoły (rekomendowany własny środek transportu).
Uczeń nie powinien zabierać ze
sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów.
Informacja o wewnętrznych procedurach
zapewnienia bezpieczeństwa w szkole:
W miarę możliwości zapewnimy
organizację pracy i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu między
osobami przebywającymi na terenie szkoły, szczególnie: różne godziny przerw
uczniów klas starszych i młodszych, unikanie częstej zmiany pomieszczeń, w
których odbywają się zajęcia.
Obowiązują ogólne zasady higieny:
częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce),
ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i
ust.
Nie będzie obowiązku noszenia
maseczek przez uczniów na terenie szkoły.
Przedmioty i sprzęty znajdujące
się w sali, których nie można skutecznie umyć, zostaną usunięte, a przybory do
ćwiczeń (piłki, skakanki, obręcze itp.) wykorzystywane podczas zajęć pracownicy
będą czyścić lub dezynfekować.
Uczeń własne przybory i
podręczniki, może umieszczać na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we
własnej szafce. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami szkolnymi z
innymi.
Sale, części wspólne (korytarze),
będą wietrzone co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby
także w czasie zajęć.
Podczas realizacji zajęć
wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu,
zostaną ograniczone ćwiczenia i gry kontaktowe.
Korzystanie z posiłków będzie odbywać się w stołówce z zapewnieniem
prawidłowych warunków sanitarno-higienicznych, zgodnie z zaleceniami w czasie
epidemii.
Ogólnodostępny dystrybutor wody pitnej zostanie usunięty
|